Od początku grudnia do Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach zgłosiło się już kilkanaście oszukanych osób. Najczęściej zamawiały telefony komórkowe, ubrania i zabawki.
W piątek do suwalskiej komendy Policji zgłosiła się 24- latka, która w drugiej połowie listopada na jednym z portali internetowych chciała kupić kamizelkę i koszulkę. Transakcja nie zakończyła się jednak pomyślnie. Mimo, że kobieta wpłaciła na podane przez sprzedającego konto 140 zł, to nie otrzymała zamówionego towaru.
Także w piątek 24- letni mieszkaniec naszego miasta zawiadomił, że w połowie listopada, za pomocą jednego ze znanych portali internetowych, zamówił dziecku klocki. Niestety do dnia dzisiejszego mężczyzna nie otrzymał zamówionego towaru, ani zwrotu wpłaconych pieniędzy.
Czytaj również: Suwałki: W piątek odbędzie się pogrzeb dzieci zmarłych przed narodzeniem
Poniżej przedstawiamy kilka rad, jak ustrzec się internetowych oszustów:
- Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego. Bardzo tanie = bardzo podejrzane.
- Nigdy nie kupujmy w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używajmy tylko komputera domowego i zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to Policji szybko go ująć,
- Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych,
- Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. W razie jakichkolwiek wątpliwości będziemy mogli tam zadzwonić,
- Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki "https". Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze. Przy tej formie dostawy możemy sprawdzić, czy otrzymaliśmy zamówiony towar.
- Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność,
- Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
- Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,
- Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i "dokumentacji",
Gdy doszło do oszustwa, należy:
- poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury;
- zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;
- zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów;
- skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty.
Niestety nie są to odosobnione przypadki.
Tu oglądasz: Koniec L4. Czas na e-zwolnienia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?